Ik heb in mijn leven 4 auto ongelukken gehad waar ik de auto meteen door kon brengen naar de sloop. Wonder boven wonder was er bij alle ongelukken niemand echt gewond. Natuurlijk reed ik te hard of lette ik niet goed op, maar de onderliggende reden was ik mezelf aan het aanpassen was naar een ander soort chauffeur. Iets wat ik in het dagelijks leven ook deed. Ik leg het je uit.
2 soorten chauffers
Kijk, wij hebben thuis 2 auto’s één op benzine en één op diesel. En als we een stuk gaan rijden dan kiezen we welke we gebruiken.
-De diesel rijdt trager, hoeft minder te tanken en maakt meer meters op één tank zolang we lekker door kunnen blijven rijden. Als we steeds moeten stoppen dan is deze auto niet de beste optie.
-De benzine auto maakt minder meters op een tank, maar rijdt wel sneller. We moeten dan vaker stoppen om te tanken en is zuiniger op plekken zoals de stad waar we vaak moeten stoppen voor stoplichten bijvoorbeeld.
Beide auto’s komen op hun bestemming maar de manier waarop verschilt.
ik ben een oude Diesel
Als wij ergens heen gaan rijden dan kiezen we natuurlijk welke auto we meenemen, maar met ons brein valt er weinig te kiezen. Ondanks dat je veel kunt aanpassen, hebben we nou eenmaal een bepaalde basis bedrading.
Zelf ben ik een dieseltje, ik denk zelfs zo'n oud volkswagenbusje dat eerst even warm moet draaien voordat hij kan gaan rijden. Wanneer ik een klus ga doen of een taak ga starten, dan denk ik daar eerst even over na. Ik maak een reisplan. Ik start dus niet meteen met rijden. Hoe langer ik bezig ben, hoe lekkerder ik in de flow van de rit kom. Heerlijk die blik op oneindig en lekker kachelen. Dat is hoe ik het liefst doe wat ik moet doen op een dag. Het liefst doe ik dan ook één ding tegelijk.
Voor de buitenwereld lijkt het soms alsof ik dan niet helemaal aanwezig ben. Ik heb mijn blik op de weg en heb tijdens het dieselen heerlijk de tijd om in gedachten te verzinken.
Voordat ik het door heb, ben ik op locatie. Soms vergeet ik dan te eten, soms vergeet ik de wereld om mij heen. Soms raak ik een beetje afgeleid en kijk ik te veel uit het raam.
Benzine
Nu heb ik om mij heen nogal wat mensen gehad die een benzinemotortje hebben.
Hup! aan de slag. De auto wordt meteen gestart en er wordt meteen gereden. Het reisplan bestaat uit meerdere locaties en we rijden van taak naar taak met af en toe een tankbeurt.
Heerlijk even snel alles aftikken. Even gas op de plank zodat het klaar is. Ze zijn alert, en rijden het liefste links. Obstakels ontwijkend, soms een beetje kleven bij andere automobilisten en her en der een regeltje overtreden kan zomaar gebeuren wanneer de benzine rijder er vol in zit.
Voor de buitenwereld kan de benzinemotor soms wat gehaast en gestresst overkomen. Maar laten we eerlijk zijn, dit klinkt toch een heel stuk epischer dan die suffe diesel?
Ik heb mezelf dan ook jaren aangepast om meer als een benzine rijder te zijn. Letterlijk en figuurlijk. En dat het niet bij mij paste, uitte zich elke keer weer vanzelf. Van letterlijk crashen met de auto tot migraine en grove fouten. Crashen met de auto en in het leven dus.
De aandacht ging bij mij naar het aanpassen en die energie ging dus niet zitten in het resultaat. Dat is nou eenmaal wat aanpassen ook doet.
projectie is perceptie
Nu is er in de psychologie zo'n term die eigenlijk alles bevat wat psychologie inhoudt (vind ik) en dat is ‘perceptie is projectie’. Oftewel, hoe wij de wereld ervaren, zo dragen we dat ook uit naar anderen. Als iets voor mij werkt, zou dat ook voor jou moeten werken, dat idee.
Het is dan ook logisch dat iemand met een benzine motor een diesel misschien totaal niet begrijpt. En andersom ook niet. Ik hoor mijzelf regelmatig zeggen: ‘eerst dit afmaken’, of ‘schrijf het maar even op voor me, want dit ga ik nooit onthouden’ wanneer ik een opdracht of vraag krijg terwijl ik bezig ben. Op de basisschool was ik altijd de traagste. Ik ben regelmatig uitsteller of lui genoemd terwijl ik mijn diesel nog aan het opstarten was.
En ik deed precies hetzelfde. Hoe vaak ik Benzinemotortjes geen ‘stresskip’ heb genoemd. Natuurlijk valt dit wel mee, maar hey, dat was mijn perceptie toen.
De beste manier?
Uiteindelijk is er geen beste manier en al helemaal geen juiste manier. Beide auto’s komen aan waar ze moeten zijn. De sleutel? vertrouwen. Vertrouw erop dat het proces van de ander ook werkt. En niets zegt over het resultaat of de uitkomst. Je kunt elkaar ook helpen. Soms kan een benzinemotor de diesel een beetje aanzwengelen, en soms kan een diesel de benzineauto wat vertragen op de weg. Vaak zie je in relaties ook een diesel en een benzinerijder.
Ik ben op mijzelf en mijn proces gaan vertrouwen. Minder aanpassen naar de andere motoren om mij heen. Ik ben in plaats van het veroordelen van de benzinemotortjes gaan waarderen wat ze doen en er van gaan leren. En de vooroordelen die benzinemotortjes misschien over mij hebben naast mij neer gaan leggen. Zo kom ik nu sneller in actie en hou het lang vol zonder dat ik over mijn grenzen ga. Dit is te leren, en andersom ook. Want de benzinemotortjes die kunnen soms best wat minder taakjes in dezelfde tijd stoppen. Natuurlijk start ik niet zo snel op als een geboren benzinemotor. En dat hoeft ook niet, want dat past niet bij mij. Net als dat een benzinerijder onrustig kan worden vaan 1 taak tegelijk. Er zijn bij mij en mijn clienten heel wat ADHD symptomen verdwenen door minder aan te passen naar de andere motor.
Ontdek jezelf!
Soms is het even lastig te ontdekken wat je ook alweer van nature bent, om door alle lagen van aanpassing weer bij de kern te komen en er dan op een positieve manier mee te dealen. Daar heb je ons voor!
En om alvast een stap te kunnen maken stel jezelf dan eens de volgende vragen:
Vraag jezelf eens af;
Welke doe jij veel? Diesel of benzine?
wat ben jij? Een diesel of benzine?
En de mensen om je heen, wat zouden die kunnen zijn?
Welk effect heeft dat op jou?
Wat doe je er nu mee?
Hoe werkt dat voor je?
Wat zou je anders willen?
Wat is een eerste kleine verandering of stap die je hier in kan maken?
Ik wens je veel rijplezier! En als je er wat hulp bij kunt gebruiken, helpen we je graag op weg!
Bas
Comments