top of page
Bas den Blaauwen_edited.jpg

Over ADHD

Soms een drijvende kracht, soms een belemmering

Wat is ADHD?

Op zichzelf betekend de afkorting ADHD niets meer dan een container begrip voor een set gedragingen. Maar voor mensen met ADHD is het niet zo simpel. Hieronder wat feiten en helemaal onderaan kun je lezen hoe wij er mee omgaan.

ADHD

De afkorting ADHD betekend 'Attention Deficit, Hyperactivity, Disorder. Deze term is in 1902 bedacht door George Still, om een reeks gedragingen mee te beschrijven. In 1980 werd ook ADD opgenomen in de DSM. Hierna zijn er veel onderzoeken gedaan naar ADHD, om vervolgens ADD weer ADHD te noemen, of ADHD-I. 

 

Inmiddels wordt er onderscheid gemaakt tussen 3 ADHD varianten: 

ADHD Type 1, 2 en 3. 

Je zou kunnen zeggen dat bij Type 1 de filters te ver open staan en er bijvoorbeeld vaak overprikkeling plaats vindt of te veel voelen.

Bij type 2 (het oude ADD) staan de filters te dicht, waardoor er te weinig binnenkomt. Wat vaak resulteert in naar binnen gekeerd gedrag. 

Bij Type 3 Wisselen 1 en 2 zich vaak af, we noemen dit dan ook wel het gecombineerde type.

 

Officiële symptomen van ADHD zijn:

  • snel afgeleid zijn

  • vergeetachtig zijn

  • problemen met slapen

  • ander besef van tijd

  • dagdromen

  • overprikkeling

ADHD en wetenschap

In de wetenschap zijn er inmiddels talloze onderzoeken gedaan, is er veel naar buiten gebracht, maar ook veel niet naar buiten gebracht. In de onderzoeken zijn nog geen expliciete genen gevonden die ADHD veroorzaken en hier is dan ook veel 'gedoe' over in ADHD land. Want men kan wel zien dat er vaak ADHD over de familielijn te zien is. Zo is de aanname in de wetenschap dan ook dat ADHD erfelijk is. Dit is niet bewezen. Op dit moment gaat het grootste deel van de huidige psychologie hier wel van uit.

Biologisch gezien, kun je waarnemen dat bepaalde stoffen zoals endorfine en dopamine minder goed aankomen in het brein dan bij de gemiddelde mens volgens de DSM. Op dit vlak wordt nu medicatie gedistribueerd, om men te helpen deze stofjes weer 'goed' te laten lopen.

Nieuwe inzichten

Inmiddels zijn er veel nieuwe zaken over het brein bekend, welke nog niet opgenomen zijn in de huidige Psychologie. Dit gaat erg traag. Het kan soms wel 10 jaar duren voordat een onderzoeksresultaat werkelijk toegepast gaat worden door de Mentale zorg. Dit is overigens niet alleen in de mentale zorg zo. Ook in de onderzoeken naar lichamelijke ziekten zit een flinke vertraging. Laten we nou de afgelopen 10 jaar veel geleerd hebben.

Zo weten we bijvoorbeeld dat het brein plastisch is. Het heeft de mogelijkheid om nieuwe verbindingen en hersencellen te maken, waardoor stofjes weer goed kunnen doorstromen. We weten inmiddels ook veel over spiegelneuronen. Onder andere dat zij vanaf het moment dat je in de baarmoeder zit al scannen hoe de spanning is en later, aanvoelen wat anderen voelen. Dit kan een bron van prikkels en spanning zijn, ook in je latere leven nog.

Daarbij weten we dat de grootste veroorzaker van ADHD gedrag een gespannen sympathisch zenuwstelsel is. Dit lokt freeze/fight/fight gedrag uit in een moderne wereld. In plaats van wegrennen, dwalen we af. In plaats van vechten, gaan we nog harder werken, en in plaats van iets doen wat niet leuk is, bevriezen we. Hier kun je de meeste ADHD symptomen onder scharen.

Er zijn dus inzichten en ontwikkelingen die een meer positief effect hebben op ADHD wanneer je er mee aan de slag gaat. Je werkt dan aan de grondslag van het ADHD gedrag. Deze inzichten zijn gestaafd op resultaten en niet op theorieën. Empirische wetenschappen noemen we dit.

Enkele voorbeelden van Empirische wetenschappen zijn:

-Systemisch werk: Dit gaat over hoe gedragingen doorgegeven worden in je familielijn. 

-NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) : Het bewust aanleggen van nieuwe, helpende breinpaadjes. 

We leggen het dieper uit in deze podcast.

 

Verwarring

Er is veel verwarring als het gaat over ADHD. Iedere therapeut, coach of psycholoog is overtuigd van zijn mening over ADHD en dat zijn nog al wat kampen tegenwoordig. Wie moet je dan geloven als je aan je ADHD wil werken? Dat mag je gelukkig zelf weten. 

Hieronder leggen we je uit hoe wij hier tegenaan kijken.

Hoe wij kijken naar ADHD

''Je krijgt het leven soms aangereikt op een manier die niet zo lekker bij je past. Vaak wordt dit vertaald als dat je niet zo lekker in de maatschappij past of je hebt het idee dat je raar of anders bent. Stel je voor dat je hartstikke visueel ingesteld bent en je rijtjes met woordjes moet gaan stampen op school. Het kan dan voelen alsof je een vis bent die in een boom moet leren klimmen. 

De standaard ADHD-oplossingen van Rust, structuur en regelmaat kennen we nu wel, dit is zeker niet voor iedereen helpend en het kost vaak nog meer energie om je er aan te houden. Ook een manier die niet perse hoeft te passen dus. Niet te vergeten, de stress en frustratie die het met zich meebrengt wanneer het wéér niet lukt.

Wij geloven in de kracht van samenwerking en dat er overal een goede intentie achter zit. Zo combineren wij veel verschillende disciplines in de coaching zodat wij jou kunnen begeleiden op het stuk jij dat nodig hebt.  Zo kun je dan ook met een breed scala aan problematiek bij ons terecht. En mocht het niet in ons kunde-veld vallen, dan overleggen we met collega-coaches of verwijzen we je door naar iemand die dat wel kan. We laten je in elk geval niet hangen.

 

Hoe kijken wij naar ADHD?

De afkorting ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder en geeft een reeks gedragingen weer. Dit zijn dingen die we meestal onbewust doen en vaak niet helpend zijn.

Ditzelfde geldt eigenlijk voor ADD (ook al zie je dit minder duidelijk van de buitenkant). De drukte zit hem dan in het hoofd en ondanks dat er wel stress gevoeld wordt, uit zich vaak minder naar buiten toe.

 

Aandacht tekort, Is dat wel echt zo?

Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk hebben veel mensen met ADHD aandachtsproblemen. en toch hoor ik vaak dingen als: ‘ik ben zo snel afgeleid maar ik kan wel uren gamen’. Of ‘als ik muziek maak ga ik daar helemaal in op’. Wat maakt dat je bij het een wel de aandacht kan houden en bij het ander niet? Ergens zit daar dus een verschil tussen. Check het eens bij jezelf of jij ook iets hebt waar je wel lekker je aandacht bij kan houden. 

Bij ADHD ga ik o.a. uit van een snel brein dat snel verveeld is. Het is niet gek dat als je dingen doet die je niet interessant vindt, je brein onbewust afleiding en invulling zoekt. Zo kijken we met een positieve blik naar jouw brein. 

Ook zien wij het snelle AD(H)D brein als een kracht die nog niet tot zijn potentie is gekomen. Hoe leuk zou het zijn om deze weer te ontdekken?

Mensen met ADHD- gedragingen zijn vaak hele slimme en gevoelige mensen die vaak op een andere manier de informatie verwerken dan de maatschappij van ze verlangt. Wat maakt dat men zich behoorlijk probeert aan te passen en dat gaat niet altijd even soepel of handig. De onhandige gedragingen die we dan doen worden vaak gezien als ADHD. En dat terwijl we het eigenlijk gewoon goed willen doen.

Vanuit deze positieve insteek kunnen we gaan kijken naar kwaliteiten en mogelijkheden. Het kennen van je kwaliteiten en leerstijlen geeft energie en motivatie. Weten wat wél voor je werkt maakt dat je de motivatie en energie kun behouden en op jouw manier je plek in het leven vinden.''

Bas den Blaauwen

Oprichter ADHD Masters

bottom of page